علت گرانی بی سابقه قیمت پراید-راهبرد معاصر

علت گرانی بی سابقه قیمت پراید

پراید آن روز که از چرخه تولید خارج شد، حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز قیمت برخی از انواع آن از ۱۷۰ میلیون تومان فراتر رفته است. چرا پراید گران می شود؟
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 10
کد خبر: ۱۰۹۱۸۳

به گزارش راهبرد معاصر «پراید» در افکار عمومی به مثالی برای کیفیت پایین تولیدات خودروسازان ایرانی تبدیل شده، اما همین خودرو اکنون در سایت‌ها تا حدود ۱۷۸ میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری می‌شود.

در فضای مجازی یا در بازار؟

برخی کارشناسان خودرو معتقدند این نرخ‌ها فقط در فضای مجازی وجود دارد و پراید در بازار با چنین قیمت‌هایی معامله نمی‌شود.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در روزهای گذشته در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز گفت: قیمت پراید روی کاغذ به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده اما مهم این است که آیا در بازار رکودی هم به چنین قیمتی معامله می‌شود یا خیر.

او افزود: برخی افراد این قیمت‌ها را با انگیزه‌های خاصی در آگهی‌ها درج می‌کنند که کاذب است. وقتی تولید خودرویی متوقف می‌شود، قیمت آن افزایش می‌یابد اما باز هم نه تا به این حد.

به گفته جعفری، پراید یک یا دو رقیب جدی با امکانات و کیفیت بهتر و ابعاد بزرگ‌تر دارد و با چنین قیمت‌هایی معامله نمی‌شود.

معامله پراید بین ۱۴۵ تا ۱۷۵ میلیون تومان

با وجود این، یک فعال بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز، از معامله برخی انواع پراید با قیمت‌هایی بیش از ۱۷۰ میلیون تومان خبر می‌دهد.

به گفته فیروز نادری، قیمت‌های درج شده در سایت‌ها تا حدود زیادی واقعی است و انواع مختلف پراید بین ۱۴۵ تا ۱۷۵ میلیون تومان تومان معامله می‌شوند.

او می‌گوید: بازار خودرو در روزهای اخیر تا حدودی از رکود خارج شده است و روند افزایشی دارد اما در مورد پراید، توقف تولید برخی انواع آن نیز بر قیمت موثر بوده است.

تاثیر اخبار حاشیه‌ای بر بازار

نادری معتقد است قیمت‌هایی که در بازار داد و ستد می‌شود در مورد بسیاری از خودروها متناسب با کیفیت آنها نیست اما انتشار اخبار حاشیه‌ای از سوی خود خودروسازان بر قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

او توضیح می‌دهد هر بار پیش از افزایش قیمت رسمی، اخبار و شایعه‌هایی در این مورد منتشر می‌شود و این موضوع بازار را افزایشی می‌کند.

با این شرایط خودرو ارزان نمی‌شود

این فعال بازار خودرو تاکید می‌کند که با توجه به شرایط و میزان عرضه امکان کاهش قیمت و حذف فاصله بین کارخانه تا بازار وجود دارد و در صورتی می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد که عرضه تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

به گفته نادری، عامل دیگری که می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود تغییر نگاه به خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی است./تجارت نیوز

ارسال نظر